Direktlänk till inlägg 30 mars 2012

Knöl = Cancer?

Av Angelika - 30 mars 2012 09:30

Har ju länge tänkt berätta om Mammografin som jag var på..

Hade och har fortfarande en knöl i mitt ena bröst sen en lång tid tillbaka..

Den gör förjävligt ont från och till. Har ju så klart lett till att jag trott det värsta.. Att jag har cancer!

Dödsångest, panik och att vara allmänt "livrädd" har förstört många nätter och dagar för mig..

Min mamma var förundrad över hur fan jag klarade av att hålla käft och inte berätta nånting, haha..

Men det har sina orsaker det också. ;))


Men men iallafall fick jag tummen ur tillslut och ringde för en tid till mammografin på sunderby sjukhus.

Tog nästan 2 månader innan jag fick en tid, och sen ytterligare 2 månader innan jag fick komma dit..

(Kanske inte riktigt sååå länge, men en jävla väntan var det)

 

Hade med mig min fina vän Anneli dit, så tacksam för att du följde med mig  

Väl där så var jag nervös och väntade mig det värsta.. In och klämma tuttarna till max och sen så fick jag veta att jag skulle få träffa en läkare och få resultat på en gång.. Det hade jag inte den blekaste om. Blev ju inte mindre nervös då!

Väl hos läkaren kändes det bättre, han var så lugn och trevlig. Sa att jag inte skulle oroa mig.

 Och det hade han rätt i, för efter UL kontroll av knölen så visade det sig vara en godartad fettvävnads knöl!

Tack gode Gud!! :)


Fick bedövning och sen tog han ett prov från knölen, vilket var sjukt obehagligt! 

In i bröstet med en gigantisk Nål.. Han slet, hackade och hade sig, usch usch..

Sen när han skulle ta lös biten så lät det som när man skjuter med en häftpistol..

Det där ljudet har etsat sig fast i min skalle. Verkligen inget trevligt ljud, eller känsla för den delen. 

(vill inte skrämma någon, är bara ärlig)


Knölen är stor som en vindruva eller kanske t.o.m större. Så nu väntar jag på en operations tid så den blir bort opererad. Ska bli skönt att slippa känna den och ha ont. Fast samtidigt kanske det kommer kännas tomt eftersom den funnits där så länge? :P Nejdå, det blir nog super bra..


Känner du nånting i knöl väg -Åk för gudsskull in!!

Är inte värt all oro.. Min inre stress är som borta, jag sover gott om nätterna (förutom ellenor som väcker mig), har näst intill fått bort mina hjärtklappningar (tar väl en stund att återhämta kroppen efter alla stress tankar jag utsatt den för?)

Den vanligaste orsaken till knöl i brösten bland unga är godartade fett vävnadsknölar..


Känns knasigt att vänta på operations tid. Inte läskigt, inte nervöst utan bara som en lättnad..

Jag är inte döende, hihi..

Väljer att lämna detta inlägg öppet för alla.

 Kan man inspirera andra att gå och kolla upp sig så vill jag göra det :)

Sen att åka och göra gynekologisk cellprovskontroll är också en bra sak. Slippa fundera..

 

Må väl och ta hand om er!

 

 
 
Martina

Martina

30 mars 2012 13:27

Oj! Att du gått och oroat dig så pass länge! Sånt där ska man alltid kolla upp så fort som möjligt precis som du skriver. Finns ingen anledning att låta bli. Skönt att det inte var någon fara och kan slappna av. :)

Ta hand om dig! Kramar <3

http://mslarsson.blogg.se

Angelika

31 mars 2012 08:07

Så blir det då man har läkarskräck. Har alltid väntat in i det sista. Pappa upp i dagen kan man säga, haha.. Nåja, nu är det gjort och det är en sån jäkla befrielse! :)

 
Martina

Martina

31 mars 2012 09:26

Ja, det verkar ju inte bättre. Besegra läkarskräcken ;)
Kan tänka mig att det känns skönt nu. :)

http://mslarsson.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelika - 9 juni 2014 21:01

        Längtar du? ;)  

Presentation


En blogg som mina nära och kära får ta del av. . .

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga gärna!

1 besvarad fråga

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Väder Rosvik

Ellenor

      Lilla Prinsessan våran   

Alfred

   Våran lilla prins..   

  

Vincent

     Mitt Bonusbarn.
Och våran största prins..   

  

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards